Nilai dan Pengajaran (Komsas Tingkatan 4) 

Sajak Aku Membaca Lagi : Nilai dan Pengajaran (Komsas Tingkatan 4) 

NILAI

  1. Nilai kesyukuran – Contoh : Dengan perasaan penuh kesyukuran, penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran gunung.
  1. Nilai cinta akan Bahasa -Contoh : Para pejuang bahasa yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih melihat nasib bahasa Melayu yang tidak dimartabatkan.
  1. Nilai cinta akan alam sekitar -Contoh : Penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran gunung.

PENGAJARAN

  1. Kita mestilah bersyukur kepada Tuhan. Contoh : Dengan perasaan penuh kesyukuran, penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran gunung.
  1. Kita mestilah cinta akan bahasa. Contoh : Para pejuang bahasa yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih melihat nasib bahasa Melayu yang tidak dimartabatkan.
  1. Kita mestilah cinta akan alam sekitar. Contohnya, penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran gunung.

.

This entry was posted in Bahasa Melayu. Bookmark the permalink.

Leave a comment